Caddo Lake én ............... rodeo in Linden!
23 april 2016 - Linden, Verenigde Staten
Zaterdag willen we naar het Caddo Lake ( tegen de grens met Louisiana) een natuurgebied met grote cypressen (bald cypress), alligators en beavers. De cypressen zijn indrukwekkend en mysterieus. We lopen rond in het bos. De te volgen wandelroutes zijn opmerkelijk kort en we komen onderweg ook bijna niemand tegen. We moeten wel klimmen en klauteren, want her en der is de weg versperd door omgevallen bomen of er is een bruggetje ingestort door zo'n omgevallen boom. Om bij het water meer te kunnen zien zullen we een rondvaart moeten doen, dus besluiten we om dat zondag te gaan doen: we willen natuurlijk wel een alligator zien!
Een klein beetje teleurgesteld vertrekken we uit het natuurpark en komen in een plaatsje met de naam Jefferson. We horen een hoop geluid dat ons doet denken aan een oproep tot gebed. Als we naar de rivier lopen zien we dat er een trouwerij aan de gang is op de oever van de rivier. Heel veel mensen uit India?
Jefferson trekt ook veel motorrijders aan, tientallen motoren staan er geparkeerd. Volgens mij mag je in Texas binnen de bebouwde kom zonder helm op een motor rijden. We zien een paar mooie pandjes en stappen een winkel binnen die echt fantastisch is. Heel veel snoep en een heleboel hebbedingetjes. Zoveel dat wij weer eens niet kunnen kiezen en dus met lege handen weer buiten komen.Al wandelend door Jefferson zien we een aankondiging van de rodeo die vanavond plaatsvindt in Linden een paar miles verderop. Dat lijkt ons nou echt super leuk: in een dorp hier in de buurt naar de rodeo. Dus dat gaan we doen. Geen idee wat ons te wachten staat, maar het wordt vast weer een belevenis!
Als we Linden binnen rijden volgen we een paar auto's (én google maps) en komen al gauw bij een weiland waar honderden auto's staan en veel mensen lopen. We parkeren en gaan in de rij staan bij de kassa, alwaar we $ 8 per persoon betalen. Het meisje van de kassa vertelt dat we bij de ingang een stempel krijgen op onze hand (vertrouwen).
En dan gaat het beginnen. Wij weten niet wat we meemaken en het is lastig uit te leggen aan iemand die er zelf niet bij is geweest. Op de tribunes zitten allemaal gezinnetjes met veel, heel veel, kinderen in de leeftijd vanaf een paar maanden tot een jaar of tien. Tijdens de rodeo zijn er ook allerlei kinder activiteiten. De meesten komen nogal bizar op mij over en Laura en ik krijgen dan ook geregeld in de slappe lach!
Om te beginnen is er de rodeo voor ukkies: kindjes van nog geen twee jaar worden op een schaap gezet en moeten proberen daar zo lang mogelijk op te blijven zitten! Gelukkig hebben ze een helmpje op met gezichtsbescherming en een soort harnasje om de borstkas te beschermen, want geregeld dendert zo'n schaap over die kindjes heen! En dan de opening van het festijn: veel paarden, een gebed (klein stukje opgenomen) en het volkslied. En vervolgens waar wij toch het meest nieuwsgierig naar waren: de rodeo. Echte mannen(?) op paarden die wild worden omdat hun ballen afgeknepen worden proberen zo lang mogelijk op het paard te blijven zitten! Twee cowboys gaan daarna achter het "mishandelde" paard aan om de knellende band eraf te halen zodat het paard weer kalmeert. Er is ook nog een ronde koe vangen.
En dan komt ons volgende verbijsterende moment: de kleinste kinderen gaan allemaal op het terrein, waar inmiddels allemaal kippetjes en konijntjes zijn neergezet en ook nog een jong geitje! Nadat er is afgeteld rennen zij allemaal zo snel mogelijk naar de beestjes toe om te proberen er één te pakken. Echt te bizar voor woorden en tegelijk ook lachwekkend? De kinderen vinden het leuk en de ouders ook. Na afloop zitten er rondom ons allemaal kleine kindjes met kippetjes en konijntjes en ook het kleine geitje zit vlak achter ons op schoot bij een jongetje! Het is natuurlijk wel zo dat de beestjes een fijn leven krijgen op de ranch van deze kinderen.Als iedereen weer, opgewonden en blij, op de tribune zit gaat het spektakel verder met het vangen van een kalf en hem zo snel mogelijk vastbinden. Dit wordt gevolgd door rodeo voor gevorderden, of in ieder geval bleven deze cowboys langer op hun paard zitten. Ook worden er een soort races gedaan, met je paard zo snel mogelijk om drie olievaten racen. En voor iedereen die wel eens bij een schaatswedstrijd is geweest, ook bij de rodeo worden er cadeautjes het publiek in gegooid en ook hier worden sommige mensen daar heel wild van. Ha ha, als je denkt dat je het gekste hebt gehad dan blijkt dat het altijd nog veel gekker kan: eenden, konijnen, kippen hanen en geitjes vangen voor gevorderden?!
Het allerlaatste spektakel van de avond is een wedstrijdje wie het langst op een wilde stier kan blijven zitten. Het allerleukste was toch wel om bij zo'n regionale rodeo tussen de "locals" te zitten en mee te maken hoe zij dit beleven. Ik denk dat wij de enige buitenlanders waren daar.
Gelukkig voor al deze cowboys: er is een speciale kerk voor hen!
