Inca ruïnes in Cuzco
11 augustus 2017 - Cuzco, Peru
Na een lekkere lange nacht en een prima ontbijt, broodjes met avocado en tomaat, vertrekken we met bijna de hele groep richting de Inca-ruïnes bij Cuzco. Er zijn er vier. We beginnen met Tambomachay, met een ceremonieel stenen bad, waarin via kanaaltjes bronwater stroomt. Het wordt ook wel het bad van de Inca's genoemd. De volgende ruïne die we bezoeken is Puka Pukara, een commandopost vanwaar je de vallei van Cuzco in kunt kijken. Als derde bezoeken we Q'enqo, de naam betekent "zigzag". Er smalle doorgangen tussen de rotsen in zigzag vorm. Ergens onder een rots kun je nog een altaar zien. tenslotte gaan we naar Sacsaywamán, het spectacelstuk. Het is een enorme ruïne, eigenlijk een vesting. Echt enorm groot en indrukwekkend. We lopen er ruim een uur rond om vervolgens af te dalen, lopend, naar Cuzco. Samen met Dina en Hans lunchen we nogmaals in Jack's. Dit keer neem ik geen salade maar geroosterd brood met champignons, heerlijk. In de middag lopen we heel veel kleine trekkingwinkeltjes af op zoek naar spullen voor Hans en Dina, zij gaan morgen beginnen met het lopen van een trail. Op het grote plein hebben zich steeds meer mensen verzameld die op dr trap zijn gaan zitten, paraplu's opgestoken tegen de zon en spandoeken die op de grond liggen. Het zijn de stakende docenten! Ik praat heel kort met een paar.
Morgen ga ik naar de Heilige Vallei voor drie dagen met afsluitend het bezoek aan Machu Pichu.
Wij hebben een aantal jaren geleden een aantal tempels van de Maya's bezocht in Mexico, Guatemala en El Salvador. Indrukwekkend!
Leuk dat je met enkele stakers gesproken hebt!
Ga jij niet lopen met Dina en Hans?
Ik wilde wel een trail lopen, had me daarvoor ook opgegeven, maar ik vertrouw mijn knieën niet helemaal. Hoewel het tot nu toe erg meevalt wat dat betreft. Ik heb wel een verlenging van mijn reis met drie dagen Amazone daarvoor in de plaats geboekt.