Pecuña's, lama's, alpaca's, kolibri, viscacha én condors!!
4 augustus 2017 - Cabanaconde District, Peru
4 augustus De condors onderweg naar Cabanaconde 3025 meter.
Het is vrijdag, dag acht van mijn reis! De komende drie dagen is Ruth onze gids. Om acht uur vertrekken we en we zien onderweg de Sabancayo vulcano, 6025 meter hoog, en nog actief. Twee weken geleden is hij weer begonne rook en as uit te stoten. Een dikke rookpluim hangt boven deze vulkaan!
We zien onderweg Andesganzen en twee flamingo's.
Er zijn vanuit Arequipa drie toppen te zien: de Misti, een actieve vulkaan van 5025 meter, de Pichu Pichu 5654 meter en de Chachani, ook een actieve vulkaan van 6075 meter. We zullen ook Ampato, de vulkaan waar Juanita is geofferd, zien.
Onderweg komen we eerst groepen Vecuña's tegen, een prachtig elegant dier met een slanke nek. De vicuña behoort tot de kameelachtigen, net zoals de lama, guanaco en de alpaca. De dieren leven in kleine familiegroepjes. Vecuña's kunnen een snelheid halen van 74 km per uur. De pecuña's zijn wilde dieren en worden neit als huisdier gehouden. Dit in tegenstelling tot de lama's en alpaca's in dit gebied, die zijn allemaal huisdier. Ze lopen tussen acht en drie uur los en worden dan weer binnen een omheining gedreven.
We stoppen een aantal keren om foto's te nemen. Op een soort pleisterplaats stoppen we om cocathee te drinken. Erg lekker vond ik, maar niet iedereen was het met mij eens.
De stapeltjes stenen die we overal zien zijn ter ere van Pachamama (moeder aarde). Men kauwt wat cocabladeren, legt een steen op de stapel en doet een wens.
We bereiken het hoogste punt van vandaag: 4910 meter! Rustig aan, anders wordt ik toch wel draaierig! Verder (nog) nergens last van, gelukkig!
Vanaf dit punt kun je allvulkanen goed zien, ook de Sabancayo.
We lunchen in Chivav, lekker buffet met veel rauwkost! Als we verder rijden zien we veel terrassen, dit zijn pré-Inca terrassen. We komen in de Colcacanyon. Colca is opslagplaats. We stoppen bij een muurtje met vrouwen met koopwaar in de plaatselijke klederdracht. Ik koop een fluitje bij een van de dames, ik betaal eerst teveel, ze moet erg lachen, dan betaal ik het juiste bedrag, 5 Sol, en ze geeft me er nog een fluitje bij! Vervolgens wil ze ook nog een pluchen condor aan me slijten, maar dat doe ik maar niet.
We trekken verder richting Colcacanyon om alvast een kijkje te nemen bij de plek waar 's ochtends bij de juist termiek condors te zien zijn. Zo aan het eind van de middag zal het er niet zo druk zijn als in de ochtend met hordes mensen die komen kijken. We hebben echt heel veel geluk. Na een kwartiertje wachten zien we er een paar vliegen hoog boven ons. Ook spotten we een kolibri én een viscacha een soort
konijn met een lange staart. Maar hij is familie van de woelmuizen!
We rijden een heel klein stukje met de bus en dan zit er een condor langs de weg op een steen! Er staan twee auto's en onze chauffeur stopt. Er is teveel tegenlicht voor een goede foto, maar met de verrekijker kan ik hem goed bekijken: geweldig! En dan begint het feest: er komt een aantal keren een andere condor vlak boven ons vliegen. De condor van de steen gaat ook de lucht in. En dan moeten we van de politie vertrekken, want de condors worden door onze aanwezigheid gestoord, ze hebben namelijk in de canyon een dode koe die ze willen opeten en dat gaat niet als wij daar staan.
Op naar het hotel! Een grappig gebouwd hotel dit keer en ik heb een fijne kamer!

Het is echt heel indrukwekkend allemaal. Elke dag is weer anders en elke dag weer nieuwe "avonturen".
Warme groet, Inge
Lieve groet,kere
Wat maak je veel mee in korte tijd. fantastisch klinkt het!
Als je thuiskomt (nog niet aan denken hoor!!!) kan je EL condor pasa gaan oefenen ;-)
Heel veel plezier nog XXX Lia